Bliv digital tekstforfatter

Kom i gang med tekster til nettet

Næste kursus torsdag d. 20. april, 2017

Hvor på siden gik dine øjne hen først? Det ved vi faktisk, via eyetracking, en hel del om. Dine læsere scanner nemlig teksten på en skærm fremfor slavisk at læse hele teksten (som du typisk gør i en bog). Det skal du som tekstforfatter tage højde for.

Du skal også vide, hvordan du skriver, så dit site kommer højt op i søgemaskinernes resultater, hvordan du kommunikerer klart og tydeligt i nyhedsbreve – både eksterne og interne – og måske har du også ansvaret for din virksomheds aktivitet på de sociale medier?

Kurset varer én dag med undervisning fra kl. 9-16.
Underviseren er Rasmus Rune
Du har adgang til computer under kurset, men hvis du hellere vil arbejde på din egen laptop er du naturligvis velkommen til at medbringe den.

Der er fuld forplejning i løbet af dagen.
Pris 3.000 kr. excl. moms.

Information

Indhold

Den digitale tekstforfatter skal kunne mestre mange forskellige digitale genre. På kurset kommer vi bl.a. ind på:

Tekster til hjemmesider
De første ord i de første sætninger af de øverste afsnit tager mest opmærksomhed. Afsnittenes overskrifter og linktekster fanger også øjet. Derfor skal pointen meget tydeligt frem her. Og du skal gøre dig klart, hvad du ønsker læseren skal gøre. Downloade en PDF? Tilmelde sig? Købe en vare? Når du indsætter et ‘Call to action’ stiger læserens engagement og tryghed.

Søgemaskineoptimering (SEO)
De ord og vendinger, du bruger i dine tekster på nettet, læses også af Google og andre søgemaskiner. Hvis I skal opnå en god placering, skal de rigtige søgeord indarbejdes i teksterne – her er du som digital tekstforfatter en nøgleperson. På kurset gennemgår vi de vigtigste nøglebegreber i søgemaskineoptimering.

Mails og elektroniske nyhedsbreve
Meget af virksomhedens digitale kommunikation foregår via andre kanaler end hjemmesider. De kræver tit en anden skrivestil. Mange nyhedsmails læses i dag på mobiltelefonen – for nogle målgrupper langt over halvdelen. Det stiller ekstra store krav til din tekst. Helt almindelige mails kunne også ofte bruge en tur forbi en digital tekstforfatter, især hvis det går ud til hele organisationen.

Skriv til sociale medier
Helt korte posts, der opfordrer til dialog og engagement er en ny genre. Her er du i et kapløb med tiden på et hurtigt skiftende medie, der opdateres hele tiden – en form for skriftlig minimalisme. Lær det, og få maksimal synlighed

Arbejdsform

Vi gennemgår teorien bag effektiv kommunikation på nettet og ser på konkrete eksempler. Undervejs løser vi praktiske opgaver, så du får lejlighed til at prøve nogle tips og tricks af.

Kursusmaterialet indeholder en tjekliste med gode vaner, som du kan indarbejde i din hverdag efter kurset.

Målgruppe

Kurset er relevant for dig, der har eller skal have arbejdsopgaver med tekster på nettet. Det kan være, at du sidder i en kommunikationsafdeling eller en marketingsafdeling i en større virksomhed. Det kan også være, at du er blæksprutte i en mindre virksomhed og skal kunne noget af det hele?